تفاوت هارد درایو (HDD) و SSD
 
درباره وبلاگ


با یاد خدا و با سلام امیدوارم لحظات خوبی را سپری کنید. با معرفی این سایت به دیگران قدمی مثبت در جهت اطلاع رسانی و آموزش بردارید.


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




Tecnology, Energy, Computer
فناوری، انرژی و کامپیوتر (TEC)
سه شنبه 14 تير 1390برچسب:, :: 21:2 ::  نويسنده : Mohammad Hasan Esfahanian

 

مقایسه هارد درایو با درایو حالت جامد

هارد درایوها به دلیل حافظه بسیار بالا و دوام زیاد سالهاست به عنوان ذخیره کننده های ثابت در کامپیوترها استفاده می شوند. اطلاعت در یک هارد درایو روی دیسکهای فلزی به نام پلتر (Platter) ذخیره می شوند که این دیسک ها حول محور یک بازوی متحرک می چرخند تا اطلاعات مغناطیسی خوانده شوند . تکنولوژی تازه ظهور کرده که رقیبی جدی برای هارد درایوها محسوب می شود SSD نام دارد . درایو حالت جامد به انگلیسی Solid State Drive ، اطلاعات را در ماژول های حافظه فلش ذخیره می کنند و همین قضیه برتری خاصی را نسبت به هارد درایوهای معمولی در آنها ایجاد کرده .

دیسک های فلزی یا پلترهای گردان وبازوی متحرک مشکلات ناخواسته ای ایجاد می کند که در SSD ها را دیده نمی شود . اولین مشکل مصرف توان است . کلا تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی توان را تلف می کند . در هارد درایوها نیز چرخش و حرکت وجود دارد که مصرف برق را بالا می برد و این مسئله باعث گرم شدن هارد درایومی شود . در SSD ها چیزی حرکت نمی کند و آنها را برای استفاده در لپ تاپ ها و دیگر گجت های سیار ایده آل ساخته است .

سرعتی که در آن ، اطلاعات خوانده یا نوشته می شود فاکتور مهمی در هارد ها می باشد که از این جنبه نیز SSD برنده است . چون همانند یک رم (RAM) در کامپیوتر شما عمل می کند . در SSDها اطلاعات به راحتی نوشته و خوانده می شوند برخلاف هارد درایو ها که باید بازوی متحرک روی نقطه مورد نظر که با چرخش دیسک فلزی بدست می آید ، قرار گیرد تا اطلاعات خوانده شوند.

تنها دلیل و محدودیت برای عدم تکثیر SSD ها قیمت آنها می باشد . قیمت درایوهای حالت جامد بسیار گرانتر از هارد درایو هاست . هرچند فوایدشان در بعضی گجت های سیار مثل لپتاپ به این قیمت بالا می ارزد .

SSDها از محدودیت تعداد نوشتن قبل از تخریب یک عنصر حافظه مشخص رنج می برند . این یک مشخصه عمومی و بارز در تمام مموری های فلش می باشد . هرچند این مشکل در گجت های مختلف متفاوت است . سازندگان این نوع حافظه ها بااستفاده از روشی به نام Wear Leveling که در آن از کمترین بخش استفاده شده حافظه برای نوشتن اطلاعات جدید استفاده می شود به جنگ این مشکل رفته اند . شاید این راه حل بتواند SSDها را بی عیب جلوه دهد و به ماندگاری آنها کمک شایانی کند .

خلاصه اینکه :

  • SSDها بر خلاف هارد درایو ها قسمت مکانیکی ندارند .
  • SSDها در قیاس با هارد درایوها ازسرعت بیشتری برخوردارند.
  • SSDها در برابر فشار و ضربه مقاومت بیشتری دارند.
  • SSDها توان کمتری مصرف می کنند .
  • SSDها قبل از تخریب با محدودیت تعداد نوشتن مواجه هستند .
  • SSDها گرانتر از هارددرایو ها می باشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب